Contact|

Minister Melanie Schultz van Haegen op camera gevolgd door Gwen Jansen.

Minister Melanie Schultz van Haegen op camera gevolgd door Gwen Jansen. Lees meer

Booster zet helden Gwen centraal

Documentaire 'DE AUTOVAKMANNEN' naar verwachting begin 2017 gereed Lees meer

NEDERLAND WHISKYLAND

 

Hierboven ziet u een paar minuten uit de film.

De hele film (46 minuten) met nog eens 50 minuten aan extra bonusmateriaal is te bestellen op www.nederlandwhiskyland.nl

 

Nederlanders hebben meer kennis van whisky dan de SchottenProminente Schotse whisky experts hebben tegenover filmmaakster Gwen Jansen op camera bevestigd dat Nederlanders meer van Schotse single malt whisky weten dan de Schotten zelf. Inmiddels drinken ruim 2,5 miljoen mensen whisky in ons land en lopen we qua aantal whiskymedia en whiskyschrijvers voorop en bevinden de eerste whiskycamping ter wereld en de grootste whiskybeurs ter wereld zich in Nederland. Dit alles is te zien in de documentaire 'Nederland Whiskyland' die vooral via crowdfunding en zonder subsidies tot stand is gekomen.


Zaterdag 20 september 2014 beleefde de documentaire haar wereldpremière op het filmfestival ‘Film By The Sea’ te Vlissingen. De film neemt de kijker mee in de opmerkelijke whiskycultuur die Nederland rijk is. In de film wordt duidelijk dat zelfs de Schotten versteld staan van het Nederlandse whiskygeloof. Producent van de film is JansenJager, beeldmakers.


Vergaande whiskybelevenissen

De verstrekkende passie en kennis van Nederlanders rondom Schotse single malt whisky ontvouwen zich in de film aan de hand van de vergaande whiskybelevenissen van een aantal Nederlandse whiskyfreaks. Zo volgde de filmmaakster gedurende anderhalf jaar onder andere een ontembare Amsterdamse whisky-investeerder die de grootste whiskybeurs ter wereld in Nederland heeft gebouwd. Verder opent een opa van 63 jaar de deuren van zijn huis waar zich een heuse whiskyroom bevindt met meer dan 500 geopende whiskyflessen. Hij koestert de flessen als één van zijn kinderen en op zijn 60ste heeft hij zelfs een whiskytatoeage laten zetten. En het fanatisme in de landelijke strijd om de eretitel ‘Whiskykenner van het Jaar’ maakt de kijker van dichtbij mee door de ogen van een uiterst gedreven huisvader die al jarenlang van zijn whiskypassie zijn werk wil maken. Tot slot zijn er twee uiterst bevlogen marketeers die dag in dag uit bezig zijn om het marktaandeel van whisky in ons land verder te vergroten door nieuwe doelgroepen bekend te maken met het whiskygeloof en hen te begeleiden bij hun whiskyreis.


Extra’s

De film heeft een lengte van 46 minuten, verschijnt eind dit jaar op DVD en Blu-Ray en is nu al via www.nederlandwhiskyland.nl te bestellen. Er is een Engelse en Nederlandstalige versie verkrijgbaar. Aangezien de filmmaakster drie jaar lang in de whiskywereld heeft gefilmd, is er veel meer beeldmateriaal dan in de film kon worden verwerkt. Daarom is besloten om op de DVD en Blu-Ray voor nog eens 50 minuten aan extra filmmateriaal te plaatsen onderverdeeld in meerdere korte films zoals ‘the making of’, een film die meer achtergronden geeft van hetgeen in de film te zien is, een film die ingaat op het productieproces van whisky, een film die de beginnende whiskydrinker begeleidt bij het verantwoord leren drinken van het sterke drankje, een film die de Nederlandse whiskymakers centraal zet en een film over de huidige trend om te investeren in whisky. 


Gwen Jansen & crowdfunding

Het is de eerste lange documentaire van Gwen Jansen (40). Zij was jarenlang succesvol onderneemster in de autobranche. Drie jaar geleden verkocht ze haar bedrijven om zichzelf helemaal te kunnen richten op haar grote passie, namelijk het maken van films. Ze lanceerde toen www.nederlandwhiskyland.nl en startte daar een crowdfundingscampagne om het benodigde kapitaal op te kunnen halen om deze film zonder subsidies te kunnen maken. Vele particulieren besloten te participeren en met name door de steun van Scotch Whisky International en Maxxium Nederland/World of Whisky kwam het minimaal benodigde bedrag op tafel. Er was ook hulp vanuit andere organisaties zoals Moët Hennessy Nederland, De Monnik Dranken, Infinity Nederland, VKV Groep, De Lunterse Boer en Intercaves. Met allen werd een overeenkomst getekend dat Gwen Jansen als regisseur het eindoordeel bleef houden over de inhoud van de film. Ook stelde Jansen een Raad van Advies in met onafhankelijke experts uit de whiskywereld zodat de onafhankelijkheid van de film kon worden gegarandeerd.